Oyun dünyasını
takip edenler için en sinir bozucu olaylardan biri de sürekli ertelenen ve bir
türlü piyasaya sürülmeyen oyunları dört gözle beklemektir. Bazen yapımcılar
firmadan ayrılır, bazen teknolojinin gerisinde kaldıklarını düşünüp her şeye
baştan başlamak isterler, bazense yayıncının içine sinmez ve oyun satışa
sunulmaz.
Ben ise oyun dünyasının beklemekten yaşlandığı, sabrımızın son damlasına kadar
kullanan oyunların listesini oluşturayım dedim. Hepsinin elimden geldiğince
gecikme öyküsünü ve perde arkasında yaşanan olayları da anlatayım dedim. Bakalım
oyun tarihinde hangi oyunlar sabrımızı sınamaya kalkmış.
10.
Shenmue: 1994-2000 (Yapımı 6 yıl sürdü)
Oyun yapım aşamasındayken SEGA Dreamcast konsolu ortaya çıktı, yeni konsolun
çıkışından sonra Shenmue yapımcıları Saturn yerine yeni teknolojinin
nimetlerinden yararlanmaya karar verip Dreamcast konsolunda çıkarmak için tekrardan
kolları sıvadı. O dönem için çok ama çok fazla olarak gözüken 40 milyon
dolarlık bir bütçeyi, yeni konsola geçiş kararının ardından 70 milyon dolara
kadar yükseldi.
Peki sonuç? Ne yazık ki Shenmue, SEGA için kazançlı bir proje olmadı.
Eleştirmenlerden yüksek not almasına, oyun dünyasına pek çok yeni tekniği sunmasına
ve hatta günümüz açık dünya temalı oyunlara yol göstericiliği yapmasına rağmen
firma bu oyundan zarar etti.
9.
StarCraft II: 2003-2010 (Yapımı 7 yıl sürdü)
Gerçek
zamanlı strateji oyunu denince ilk akla gelen ve bir efsane olan StarCraft
oyunun devamı tabii ki oyuncuların en çok beklediği oyunlardan biriydi.
2007 yılında düzenlenen ve Asya'nın BlizzCon'u olarak belirtilen Blizzard
Worldwide Invitational etkinliğinde resmen duyurulan StarCraft II'nin yapımı
aslında 2003 yılında, Warcraft III: The Frozen Throne'un ardından başlamıştı.
Blizzard oyuncularının sabrını denemekten cidden zevk alıyor gibi. Neyse ki Duyurulmasından 3 yıl; yapımına başlanmasından
ise 7 yıl sonra StarCraft II piyasaya çıkar.
8.
Galleon: 1997-2004 (Yapımı 7 yıl sürdü)
Galleon
oyunu şuan hatırlayanlar belki bir elin parmağını bile geçmeyebilir. Bu oyunu sadece
bir cümle ile açıklayabilirim sanırım, Yapımcısının Tomb Raider'ı ortaya
çıkaran isim olduğunu söylemek yetecektir herhalde.
Oyun dünyasının en popüler kahramanı olan Lara Croft'a hayat veren Toby Gard,
1997 yılında oyun dünyasında ünlenişinin ardından, bir anlık gazla olsa gerek,
düşünmeden bağlı olduğu firmadan ayrılır ve kendi oyun firmasını kurar. Tek
başına kurduğu oyun firması ile de yıllar boyunca Galleon isimli oyunu çıkarmak
için uğraşır.
Yıllar boyu teknik sorunlarla boğuşur, konsollar arası adaptasyon problemleri
ile çaresizce debelenir. 7 yıllık uğraşmanın sonucunda 2004 yılında Galleon
piyasaya sürülür ama oyundaki teknik hatalardan dolayı, oyunu oynamak yerine
gidin bir aslana konuşmayı öğretinin daha kolay olur.
Gerçekçi
karakter modellemeri, oyun dünyasında daha evvel hiç denenmemiş surat ve mimik
sistemi ve tabii ki geceler boyu bitmeyen mesailer... L.A. Noire, ismini oyun
tarihine altın harfler ile yazmak için yola çıkmıştır. İdealist bir grup
yapımcı tarafından 7 sene boyunca üzerinde uğraşılmış bir oyun. Günümüzde hala büyük
şirketleri çekindirecek kadar detaylı biçimde surat animasyonları içeren oyundur.
ne yazık ki ne beklenen etkiyi oluşturabildi, ne de istediği satış rakamına
ulaştı.
Sadece gerçekçi surat animasyonu oluşturabilmek için harcanan 50 milyon dolar
da ise onlar için çöpe atılmış bir para.
Delilik
ile dahilik arasında ince bir çizgi var derler ya, ünlü oyun yapımcısı Will
Wright için de benzer bir durum söz konusu. Maxis'in kurucusu Will Wright, The
Sims ve SimCity hayata geçirip, Sim'leri üzerimize musallat ettikten sonra
yepyeni bir oyun türüne yelken açar. "Öyle bir oyun yapacağım ki,"
der Will Wright, "Tek hücreli canlı olarak yaşamınıza başlayıp, tüm evrim
kademelerini atladıktan sonra galaksiye hükmeder hale geleceksiniz..."
Sonuç ne mi olur? Will Wright ve ekibi 8 sene boyunca, tek bir hücreyi nasıl
evrene hükmeden hale getireceğini planlar durur. Will Wright'ın sunmak istediği
şeyler o kadar fazladır ki, kendi hayal gücünün içinde boğulur ve yapmak
istediklerinin yarısını bile tamamlayamadan 2008 yılında oyunu piyasaya
çıkarmak zorunda kalır.
5. Too
Human : 1999-2008 (Yapımı 9 yıl sürdü)
5
Oyun
dünyasında pek çok enteresan olay yaşanmış ve yapımcılar ile yayıncılar
arasında ilginç sürtüşmeler hep süregelmiştir. Too Human oyunun yapımı
esnasında gerçekleşen olaylar ise, cidden bu kadarı da pes yani dedirtmişitr.
Too Human, 2000 yılında PlayStation için hazırlanan bir oyun iken, yapımcı
firma Silicon Knights, Sony ile anlaşamamasının ardından Nintendo'nun kapısını
çalar. Nintendo projeye sıcak bakar ve sadece GameCube için geliştirilecek Too
Human duyurulur.
Nedenini Allah bilir Nintendo ile Silicon Knights yollarını ayırma kararı alır
ve beş yıllık geliştirmenin ardından oyunu Xbox 360'a taşımaya karar verirler.
Microsoft'tan istediği bütçeyi elde eden Too Human yapımcıları, 2006 yılında
projeyi tamamlama sözü verip, 2008 yılında Too Human'ı piyasaya sürer!
Yapımı için toplamda 60 ila 100 milyon dolar arası bir para harcandığı
düşünülen Too Human, hem eleştirmenlerden kötü yorumlara maruz kalır hem de
Unreal Engine'i kullanırken kural ihlali yaptığı gerekçesiyle Epic Games
tarafından dava edilir.
Microsoft'a zarardan başka hiçbir şey vermeyen Too Human projesi, mahkeme
tarafından Epic Games'e 4,5 milyon dolar tazminat ödeme cezasına çarptırılır.
Sabrı taşan Microsoft, Silicon Knights çalışanlarını kovar, anlaşmayı fesheder
ve Too Human'ı Xbox Live'dan çıkarır. (belki hikayesini ilerleyen zamanlar da
anlatırım)
6
Dikkat
ettiyseniz, yapımı uzun süren oyunlar çoğu zaman kötü bir şekilde piyasaya
sürülüyor. Team Fortress 2'nin ise sonu diğerlerinden daha mutlu bir şekilde
bizi karşılıyor.
Team Fortress, aslında Quake için yayınlanan ücretsiz bir oyun moduydu. Bu
modun yapımcıları, 1998 yılında Valve tarafından işe alındı ve Team Fortress
2'yi hazırlamaları istendi. Mod yapımcıları heyecandan havalar uçtu.
Projelerini, yapmak istediklerini açıkladıktan sonra, çıkış tarihi olarak da
1999 yılını verdiler.
1999 yılının E3 fuarında Team Fortress 2'nin ilk tanıtımı yapıldı ama o zamanki
oyun ile bugünkü oyun arasında neredeyse hiçbir bağlantı yoktu. Şimdiki gibi
eğlenceli oyun yapısı ve absürt karakterlerin yerine asıl oyunda, son derece
ciddi bir tarz ve taktik fikirler ön plana çıkmıştı.
Valve, oyuna biraz rötuş yapılmasını rica etti. Valve yapımcılardan yeni
geliştirilen Source oyun motorunu kullanmalarını, grafiklerin karikatürize
tarza sahip olmasını ve oyunun eğlenceli olmasını istedi. Valve tarafından
istenilen her şeye "eyvallah" dedikten sonra, deyim yerinde ise
yapımcıların elleri ayaklarına dolaştı. "Birkaç aya hazır olur,"
dedikleri oyunu ancak 2006 yılında hazır hale getirebildiler.
Tanıtımıydı, son hazırlıklarıydı derken Team Fortress 2, ancak 2007'nin sonuna
doğru piyasaya sürülebildi.
3. Prey: 1995-2006 (Yapımı 11 yıl sürdü)
Oyun
dünyasının talihsizlikler silsilesi ile boğuşan oyunlardan biri de Prey
olmuştu. 90'lı yılların ortalarında duyurulan ve o zamanlar en şaşaalı
dönemlerini geçiren 3D Realms firmasını için ana oyunları olarak piyasaya
sürülmesi beklenen oyundu Prey.
Projeye ilk başlanıldığı yıllarda Tom Hall ve John Romero gibi iki efsanevi
isim vardı. Önce John Romero'nun kendi firmasını kurması, sonra da Tom Hall'u
yanına alması ile Prey, hem öksüz, hem de yetim kaldı. 3D Realms, yepyeni bir
kadro kurup Prey projesini devam ettirdi. 2001 yılında ilk ekran görüntüleri
ortaya çıkan Prey, yıllarca geliştirilmeye devam etti.
Gelişen teknolojilere ayak uydurabilmek için baştan aşağı değiştirilen Prey,
ancak 2006 yılında piyasaya sürülebildi. Geç kalmanın bedelini fazlasıyla
ödeyen oyunun 90'lı yıllarda oldukça popüler olan uzaylılar tarafından
kaçırılma hikayesi, 2006 yılındaki nesil için alay konusu olmaktan öteye
gidemedi.
2. Diablo III: 2001-2012 (Yapımı 11 yıl sürdü)
Blizzard
firmasını için boşuna “Blizzard oyuncularının sabrını denemekten cidden zevk alıyor
gibi “ demedim.Çünkü aynı durum Diablo serisinde de başımıza geldi.
Oyun dünyasının en iyileri arasında gösterilen Diablo serisinin ikinci oyunu
piyasaya sürüldükten hemen sonra üçüncü oyun için hazırlıklar başlamıştı. O
zamanlar Diablo'yu Diablo yapan ekip, Blizzard North bünyesi altında
çalışıyordu ve üçüncü oyun için de kafalarındaki fikirler çok büyüktü.
Geliştirilmeye başladıktan birkaç sene sonra Diablo ekibinin gerçek beyinleri
firmadan ayrılınca üçüncü Diablo oyunu da sekteye uğradı. Hemen herkes Diablo
III'ün geliştirildiği biliyordu ama Blizzard henüz somut bir şeyler sunmadan
oyununu duyurmamak konusundaki ısrarını sürdürmeye devam etti.
StarCraft II'de olduğu gibi yine bir Blizzard Worldwide Invitational
etkinliğinde Diablo III resmen duyurulduğunda takvimler 2008'i gösteriyordu.
Resmen duyurulmasından tam 4 yıl sonra oyun ancak piyasaya çıktı ve ilk
duyurulduğu hali ile karşımıza çıkan oyun arasında hatırı sayılır farklar da
gözden kaçmamıştı. Resmen konsol için yeniden icat edilen Diablo III, serinin
hayranlarını ikiye ayırdı.
Blizzard, hiçbir zaman Diablo III'ün neden bu kadar geç piyasaya çıktığı
açıklamadı ama kulaktan dolma bilgilere göre, uzun süre üzerinde çalışıp vakit
kaybettikleri Starcraft: Ghost, Warcraft Adventures ve Titan projelerinin
Diablo III çalışmalarını sekteye uğrattığı düşünülüyor.
Tamam
assolistler en son çıkar ama bu kadar da geç çıkmaz ki be arkadaş! Duke Nukem
Forever projesine başladıkları zaman monitörlerinin yanına okula giden
kızlarının fotoğraflarını koyan yapımcılar, oyun piyasaya sürüldüğünde
torunlarının fotoğraflarını Facebook'ta paylaşıyordu...
Adım adım anlatmak gerekirse, Duke Nukem Forever ilk olarak 3D Realms
tarafından, Duke Nukem 3D piyasaya sürüldükten hemen sonra duyuruldu. Resmi bir
açıklama ile de oyunun 1997 yılında piyasada olacağı basına bildirildi. Bir türlü
oyunu tamamlamayı beceremeyen firma, 2001'de oyunlarının tamamlanmak üzere
belirtti.
2004
yılına geldiğimizde ise, Duke Nukem Forever'ın son rötuşlarının yapıldığı
söylendi ve oyun içi grafiklerden oluşan bir tanıtım videosu bile yayımladı.
İki yıl sonra ise 3D Realms küçülmeye gittiğini söyleyip çalışanları bir bir
kovmaya başladı.
Yayıncı Take-Two Interactive ile yapımcı firma 3D Realms tabir caizse papaz
olduktan sonra, oyunun dağıtım hakları 2K Games'e geçti. Oyun hakkında
birbirinden komik esprililer ve şakalar dönerken, "Duke Nukem Forever ne
zaman çıkacak?" sorusuna yapımcılardan George Broussard, "Domuzlar ne
zaman uçarsa, o zaman!" diye manalı bir cevap vermişti.
Yeni
yapımcı arayışına girildiğinde Gearbox projeyi devralmayı kabul etti ve
Borderlands oyununu piyasaya sürdükten sonra, turşusu kurulmak üzere rafa
kaldırılan Duke Nukem Forever projesini almakla kalmadı, tamamlayıp piyasaya
sürülür hale getirdi.
Takvimler 2010'u gösterdiğinde, Gearbox yetkilileri Twitter üzerinden
"Domuzlar uçuyor!" mesajını göndererek, Duke Nukem Forever'ın resmen
tamamlandığını duyurdu.
2011 yılında piyasaya sürüldüğünde sonuç ne oldu diye merak ediyorsanız, tam
bir hayal kırıklığının yaşandığını söyleyebiliriz. Tüm eleştirmenler, yılların
emeğine saygısızlık olmaması açısından fazla kırıcı olmayan sözlerle, Duke
Nukem Forever'ın başarısız bir oyun olduğu belirtildi.
Bonus: Half-Life 3: 2006 - ? (15 yıldır ses seda yok...)
"Yediden
yetmiş yediye, kime 'Half-Life 3 çıkıyor!' diye müjdeleseniz, işini gücünü
bırakır ve kendi meşrebine göre dans etmeye başlar!" desek herhalde
abartmış olmayız. Günümüzde en çok beklenen, en çok merak edilen ve
yapımcılarının kulaklarını en çok çınlatan oyun hiç şüphe yok ki Half-Life
3'tür.
Half-Life bir klasik, bir efsane, bir devrimdi. FPS oyun türünü resmen baştan
şekillendirdi. Half-Life 2 ise ilk oyunun çıtasını bir o kadar daha yükseltti.
Episode 1 ile heyecan seviyesi arttı, Episode 2 ile yürekler ağza geldi. Ama ya
sonra?
2006 yılının sonunda Episode 3'ün yayınlanacağı duyurulmuştu, ses seda çıkmadı.
Bir ay sonra her 7-8 ayda bir yeni Half-Life bölümü çıkacak dendi, yalan oldu.
Episode 3'ün başkahramanının Gordon Freeman olacağı resmen duyuruldu, fos
çıktı. Steam'in SDK kodlarının içerisinde "Episode3" isminde bir
klasör oluştu, yer yerinden oynadı. Sonra yeniden ölüm sessizliğine geri dönüldü.
Şimdi ise Half-Lide Alyx adlı VR oyunun çıkışı ile herkesin gönlünde yeniden umutlar
yeşerdi. Herkes için hayal olmaya başlayan Half-Life 3 bu oyunun çıkışı
ardından bazı kesimler için hayal olmaktan çıktı (belki Gabe abimiz için de
hayal olmaktan çıkmıştı). Valva firması çıkardığı VR oyun ile ne Half-Life
markası ne de oyun için yarattıkları dünyadan vazgeçmediklerini gözler önüne
serdiler.
Bu
sefer ki listemizin de sonuna gelmiş bulunmaktayız, umarım okurken benim kadar
zevk almışsınızdır. Sonraki yazıya kadar görüşmek üzere.
Yorumlar
Yorum Gönder