YAPIMI UZUN SÜREN 10 OYUN

 

Oyun dünyasını takip edenler için en sinir bozucu olaylardan biri de sürekli ertelenen ve bir türlü piyasaya sürülmeyen oyunları dört gözle beklemektir. Bazen yapımcılar firmadan ayrılır, bazen teknolojinin gerisinde kaldıklarını düşünüp her şeye baştan başlamak isterler, bazense yayıncının içine sinmez ve oyun satışa sunulmaz.

Ben ise oyun dünyasının beklemekten yaşlandığı, sabrımızın son damlasına kadar kullanan oyunların listesini oluşturayım dedim. Hepsinin elimden geldiğince gecikme öyküsünü ve perde arkasında yaşanan olayları da anlatayım dedim. Bakalım oyun tarihinde hangi oyunlar sabrımızı sınamaya kalkmış.

 

 

 

10. Shenmue: 1994-2000 (Yapımı 6 yıl sürdü)

 

 Oyunumuz, SEGA şirketinin belki de en şansız oyunlarından biri olabilir. SEGA Saturn konsollarına çıkış yapmak isteyen oyun, hazırlık aşamasındayken mükemmel gözüküyordu, hatta herkese konsol aldıracak kadar iyi duran bir oyun olarak düşünülüyordu. Fakat oyun düşünüldüğü gibi asla Saturn konsollarına çıkış yapamadı


Oyun yapım aşamasındayken SEGA Dreamcast konsolu ortaya çıktı, yeni konsolun çıkışından sonra Shenmue yapımcıları Saturn yerine yeni teknolojinin nimetlerinden yararlanmaya karar verip Dreamcast konsolunda çıkarmak için tekrardan kolları sıvadı. O dönem için çok ama çok fazla olarak gözüken 40 milyon dolarlık bir bütçeyi, yeni konsola geçiş kararının ardından 70 milyon dolara kadar yükseldi.

Peki sonuç? Ne yazık ki Shenmue, SEGA için kazançlı bir proje olmadı. Eleştirmenlerden yüksek not almasına, oyun dünyasına pek çok yeni tekniği sunmasına ve hatta günümüz açık dünya temalı oyunlara yol göstericiliği yapmasına rağmen firma bu oyundan zarar etti.

 

 

 

9. StarCraft II: 2003-2010 (Yapımı 7 yıl sürdü)

 

Gerçek zamanlı strateji oyunu denince ilk akla gelen ve bir efsane olan StarCraft oyunun devamı tabii ki oyuncuların en çok beklediği oyunlardan biriydi.

 
2007 yılında düzenlenen ve Asya'nın BlizzCon'u olarak belirtilen Blizzard Worldwide Invitational etkinliğinde resmen duyurulan StarCraft II'nin yapımı aslında 2003 yılında, Warcraft III: The Frozen Throne'un ardından başlamıştı.

Blizzard oyuncularının sabrını denemekten cidden zevk alıyor gibi. Neyse ki  Duyurulmasından 3 yıl; yapımına başlanmasından ise 7 yıl sonra StarCraft II piyasaya çıkar.


 


 

8. Galleon: 1997-2004 (Yapımı 7 yıl sürdü)

 

Galleon oyunu şuan hatırlayanlar belki bir elin parmağını bile geçmeyebilir. Bu oyunu sadece bir cümle ile açıklayabilirim sanırım, Yapımcısının Tomb Raider'ı ortaya çıkaran isim olduğunu söylemek yetecektir herhalde.

Oyun dünyasının en popüler kahramanı olan Lara Croft'a hayat veren Toby Gard, 1997 yılında oyun dünyasında ünlenişinin ardından, bir anlık gazla olsa gerek, düşünmeden bağlı olduğu firmadan ayrılır ve kendi oyun firmasını kurar. Tek başına kurduğu oyun firması ile de yıllar boyunca Galleon isimli oyunu çıkarmak için uğraşır.

Yıllar boyu teknik sorunlarla boğuşur, konsollar arası adaptasyon problemleri ile çaresizce debelenir. 7 yıllık uğraşmanın sonucunda 2004 yılında Galleon piyasaya sürülür ama oyundaki teknik hatalardan dolayı, oyunu oynamak yerine gidin bir aslana konuşmayı öğretinin daha kolay olur.

 

 



7. L.A. Noire: 2004-2011 (Yapımı 7 yıl sürdü)


Gerçekçi karakter modellemeri, oyun dünyasında daha evvel hiç denenmemiş surat ve mimik sistemi ve tabii ki geceler boyu bitmeyen mesailer... L.A. Noire, ismini oyun tarihine altın harfler ile yazmak için yola çıkmıştır. İdealist bir grup yapımcı tarafından 7 sene boyunca üzerinde uğraşılmış bir oyun. Günümüzde hala büyük şirketleri çekindirecek kadar detaylı biçimde surat animasyonları içeren oyundur. ne yazık ki ne beklenen etkiyi oluşturabildi, ne de istediği satış rakamına ulaştı.

Sadece gerçekçi surat animasyonu oluşturabilmek için harcanan 50 milyon dolar da ise onlar için çöpe atılmış bir para.



 

 

6. Spore: 2000-2008 (Yapımı 8 yıl sürdü)

Delilik ile dahilik arasında ince bir çizgi var derler ya, ünlü oyun yapımcısı Will Wright için de benzer bir durum söz konusu. Maxis'in kurucusu Will Wright, The Sims ve SimCity hayata geçirip, Sim'leri üzerimize musallat ettikten sonra yepyeni bir oyun türüne yelken açar. "Öyle bir oyun yapacağım ki," der Will Wright, "Tek hücreli canlı olarak yaşamınıza başlayıp, tüm evrim kademelerini atladıktan sonra galaksiye hükmeder hale geleceksiniz..."

Sonuç ne mi olur? Will Wright ve ekibi 8 sene boyunca, tek bir hücreyi nasıl evrene hükmeden hale getireceğini planlar durur. Will Wright'ın sunmak istediği şeyler o kadar fazladır ki, kendi hayal gücünün içinde boğulur ve yapmak istediklerinin yarısını bile tamamlayamadan 2008 yılında oyunu piyasaya çıkarmak zorunda kalır.

 



5. Too Human : 1999-2008 (Yapımı 9 yıl sürdü)

5

Oyun dünyasında pek çok enteresan olay yaşanmış ve yapımcılar ile yayıncılar arasında ilginç sürtüşmeler hep süregelmiştir. Too Human oyunun yapımı esnasında gerçekleşen olaylar ise, cidden bu kadarı da pes yani dedirtmişitr.

Too Human, 2000 yılında PlayStation için hazırlanan bir oyun iken, yapımcı firma Silicon Knights, Sony ile anlaşamamasının ardından Nintendo'nun kapısını çalar. Nintendo projeye sıcak bakar ve sadece GameCube için geliştirilecek Too Human duyurulur.

Nedenini Allah bilir Nintendo ile Silicon Knights yollarını ayırma kararı alır ve beş yıllık geliştirmenin ardından oyunu Xbox 360'a taşımaya karar verirler. Microsoft'tan istediği bütçeyi elde eden Too Human yapımcıları, 2006 yılında projeyi tamamlama sözü verip, 2008 yılında Too Human'ı piyasaya sürer!

Yapımı için toplamda 60 ila 100 milyon dolar arası bir para harcandığı düşünülen Too Human, hem eleştirmenlerden kötü yorumlara maruz kalır hem de Unreal Engine'i kullanırken kural ihlali yaptığı gerekçesiyle Epic Games tarafından dava edilir.

Microsoft'a zarardan başka hiçbir şey vermeyen Too Human projesi, mahkeme tarafından Epic Games'e 4,5 milyon dolar tazminat ödeme cezasına çarptırılır. Sabrı taşan Microsoft, Silicon Knights çalışanlarını kovar, anlaşmayı fesheder ve Too Human'ı Xbox Live'dan çıkarır. (belki hikayesini ilerleyen zamanlar da anlatırım)

6

 

4. Team Fortress 2: 1998-2007 (Yapımı 9 yıl sürdü)

Dikkat ettiyseniz, yapımı uzun süren oyunlar çoğu zaman kötü bir şekilde piyasaya sürülüyor. Team Fortress 2'nin ise sonu diğerlerinden daha mutlu bir şekilde bizi karşılıyor.

Team Fortress, aslında Quake için yayınlanan ücretsiz bir oyun moduydu. Bu modun yapımcıları, 1998 yılında Valve tarafından işe alındı ve Team Fortress 2'yi hazırlamaları istendi. Mod yapımcıları heyecandan havalar uçtu. Projelerini, yapmak istediklerini açıkladıktan sonra, çıkış tarihi olarak da 1999 yılını verdiler.

1999 yılının E3 fuarında Team Fortress 2'nin ilk tanıtımı yapıldı ama o zamanki oyun ile bugünkü oyun arasında neredeyse hiçbir bağlantı yoktu. Şimdiki gibi eğlenceli oyun yapısı ve absürt karakterlerin yerine asıl oyunda, son derece ciddi bir tarz ve taktik fikirler ön plana çıkmıştı.

Valve, oyuna biraz rötuş yapılmasını rica etti. Valve yapımcılardan yeni geliştirilen Source oyun motorunu kullanmalarını, grafiklerin karikatürize tarza sahip olmasını ve oyunun eğlenceli olmasını istedi. Valve tarafından istenilen her şeye "eyvallah" dedikten sonra, deyim yerinde ise yapımcıların elleri ayaklarına dolaştı. "Birkaç aya hazır olur," dedikleri oyunu ancak 2006 yılında hazır hale getirebildiler.

Tanıtımıydı, son hazırlıklarıydı derken Team Fortress 2, ancak 2007'nin sonuna doğru piyasaya sürülebildi
.




 

3. Prey: 1995-2006 (Yapımı 11 yıl sürdü)

Oyun dünyasının talihsizlikler silsilesi ile boğuşan oyunlardan biri de Prey olmuştu. 90'lı yılların ortalarında duyurulan ve o zamanlar en şaşaalı dönemlerini geçiren 3D Realms firmasını için ana oyunları olarak piyasaya sürülmesi beklenen oyundu Prey.

Projeye ilk başlanıldığı yıllarda Tom Hall ve John Romero gibi iki efsanevi isim vardı. Önce John Romero'nun kendi firmasını kurması, sonra da Tom Hall'u yanına alması ile Prey, hem öksüz, hem de yetim kaldı. 3D Realms, yepyeni bir kadro kurup Prey projesini devam ettirdi. 2001 yılında ilk ekran görüntüleri ortaya çıkan Prey, yıllarca geliştirilmeye devam etti.

Gelişen teknolojilere ayak uydurabilmek için baştan aşağı değiştirilen Prey, ancak 2006 yılında piyasaya sürülebildi. Geç kalmanın bedelini fazlasıyla ödeyen oyunun 90'lı yıllarda oldukça popüler olan uzaylılar tarafından kaçırılma hikayesi, 2006 yılındaki nesil için alay konusu olmaktan öteye gidemedi.



 

 

2. Diablo III: 2001-2012 (Yapımı 11 yıl sürdü)

Blizzard firmasını için boşuna “Blizzard oyuncularının sabrını denemekten cidden zevk alıyor gibi “ demedim.Çünkü aynı durum Diablo serisinde de başımıza geldi.

Oyun dünyasının en iyileri arasında gösterilen Diablo serisinin ikinci oyunu piyasaya sürüldükten hemen sonra üçüncü oyun için hazırlıklar başlamıştı. O zamanlar Diablo'yu Diablo yapan ekip, Blizzard North bünyesi altında çalışıyordu ve üçüncü oyun için de kafalarındaki fikirler çok büyüktü.

Geliştirilmeye başladıktan birkaç sene sonra Diablo ekibinin gerçek beyinleri firmadan ayrılınca üçüncü Diablo oyunu da sekteye uğradı. Hemen herkes Diablo III'ün geliştirildiği biliyordu ama Blizzard henüz somut bir şeyler sunmadan oyununu duyurmamak konusundaki ısrarını sürdürmeye devam etti.

StarCraft II'de olduğu gibi yine bir Blizzard Worldwide Invitational etkinliğinde Diablo III resmen duyurulduğunda takvimler 2008'i gösteriyordu.

Resmen duyurulmasından tam 4 yıl sonra oyun ancak piyasaya çıktı ve ilk duyurulduğu hali ile karşımıza çıkan oyun arasında hatırı sayılır farklar da gözden kaçmamıştı. Resmen konsol için yeniden icat edilen Diablo III, serinin hayranlarını ikiye ayırdı.

Blizzard, hiçbir zaman Diablo III'ün neden bu kadar geç piyasaya çıktığı açıklamadı ama kulaktan dolma bilgilere göre, uzun süre üzerinde çalışıp vakit kaybettikleri Starcraft: Ghost, Warcraft Adventures ve Titan projelerinin Diablo III çalışmalarını sekteye uğrattığı düşünülüyor.

 



 

1. Duke Nukem Forever: 1996-2011 (Yapımı 15 yıl sürdü)

Tamam assolistler en son çıkar ama bu kadar da geç çıkmaz ki be arkadaş! Duke Nukem Forever projesine başladıkları zaman monitörlerinin yanına okula giden kızlarının fotoğraflarını koyan yapımcılar, oyun piyasaya sürüldüğünde torunlarının fotoğraflarını Facebook'ta paylaşıyordu...

Adım adım anlatmak gerekirse, Duke Nukem Forever ilk olarak 3D Realms tarafından, Duke Nukem 3D piyasaya sürüldükten hemen sonra duyuruldu. Resmi bir açıklama ile de oyunun 1997 yılında piyasada olacağı basına bildirildi. Bir türlü oyunu tamamlamayı beceremeyen firma, 2001'de oyunlarının tamamlanmak üzere belirtti.



2004 yılına geldiğimizde ise, Duke Nukem Forever'ın son rötuşlarının yapıldığı söylendi ve oyun içi grafiklerden oluşan bir tanıtım videosu bile yayımladı. İki yıl sonra ise 3D Realms küçülmeye gittiğini söyleyip çalışanları bir bir kovmaya başladı.

Yayıncı Take-Two Interactive ile yapımcı firma 3D Realms tabir caizse papaz olduktan sonra, oyunun dağıtım hakları 2K Games'e geçti. Oyun hakkında birbirinden komik esprililer ve şakalar dönerken, "Duke Nukem Forever ne zaman çıkacak?" sorusuna yapımcılardan George Broussard, "Domuzlar ne zaman uçarsa, o zaman!" diye manalı bir cevap vermişti.

Yeni yapımcı arayışına girildiğinde Gearbox projeyi devralmayı kabul etti ve Borderlands oyununu piyasaya sürdükten sonra, turşusu kurulmak üzere rafa kaldırılan Duke Nukem Forever projesini almakla kalmadı, tamamlayıp piyasaya sürülür hale getirdi.

Takvimler 2010'u gösterdiğinde, Gearbox yetkilileri Twitter üzerinden "Domuzlar uçuyor!" mesajını göndererek, Duke Nukem Forever'ın resmen tamamlandığını duyurdu.

2011 yılında piyasaya sürüldüğünde sonuç ne oldu diye merak ediyorsanız, tam bir hayal kırıklığının yaşandığını söyleyebiliriz. Tüm eleştirmenler, yılların emeğine saygısızlık olmaması açısından fazla kırıcı olmayan sözlerle, Duke Nukem Forever'ın başarısız bir oyun olduğu belirtildi.

 

 

 

 

 

 

Bonus: Half-Life 3: 2006 - ? (15 yıldır ses seda yok...)

"Yediden yetmiş yediye, kime 'Half-Life 3 çıkıyor!' diye müjdeleseniz, işini gücünü bırakır ve kendi meşrebine göre dans etmeye başlar!" desek herhalde abartmış olmayız. Günümüzde en çok beklenen, en çok merak edilen ve yapımcılarının kulaklarını en çok çınlatan oyun hiç şüphe yok ki Half-Life 3'tür.

Half-Life bir klasik, bir efsane, bir devrimdi. FPS oyun türünü resmen baştan şekillendirdi. Half-Life 2 ise ilk oyunun çıtasını bir o kadar daha yükseltti. Episode 1 ile heyecan seviyesi arttı, Episode 2 ile yürekler ağza geldi. Ama ya sonra?

2006 yılının sonunda Episode 3'ün yayınlanacağı duyurulmuştu, ses seda çıkmadı. Bir ay sonra her 7-8 ayda bir yeni Half-Life bölümü çıkacak dendi, yalan oldu. Episode 3'ün başkahramanının Gordon Freeman olacağı resmen duyuruldu, fos çıktı. Steam'in SDK kodlarının içerisinde "Episode3" isminde bir klasör oluştu, yer yerinden oynadı. Sonra yeniden ölüm sessizliğine geri dönüldü.


Şimdi ise Half-Lide Alyx adlı VR oyunun çıkışı ile herkesin gönlünde yeniden umutlar yeşerdi. Herkes için hayal olmaya başlayan Half-Life 3 bu oyunun çıkışı ardından bazı kesimler için hayal olmaktan çıktı (belki Gabe abimiz için de hayal olmaktan çıkmıştı). Valva firması çıkardığı VR oyun ile ne Half-Life markası ne de oyun için yarattıkları dünyadan vazgeçmediklerini gözler önüne serdiler.

 

 

Bu sefer ki listemizin de sonuna gelmiş bulunmaktayız, umarım okurken benim kadar zevk almışsınızdır. Sonraki yazıya kadar görüşmek üzere.

 

Yorumlar